بلاگ, طراحی

مهمترین نکات طراحی پوستر تبلیغاتی که باید بدانید

نکات طراحی و چاپ پوستر

پوسترها بدون شک یکی از موثرترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار می‌روند. از رستوران‌ها گرفته تا جشنواره‌های موسیقی، انتشار فیلم‌های جدید و رویدادهای ورزشی، قدرت پوسترهای تبلیغاتی حد و مرز نمی‌شناسد. پوسترها در تبلیغات موثر هستند زیرا می‌توانند پیام‌های مهم را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده و خلاقانه به رهگذران انتقال دهند. طراحان نیز آزادند تا خلاقیت خود را برای انتقال موثر پیام به کار گیرند. در حالی که پوسترها ممکن است بسته به صنعت یا زمینه مورد نظر متفاوت باشند، نکات طراحی پوستر مشترکی وجود دارند که موفق‌ترین طراحان از آن‌ها پیروی می‌کنند. در ادامه به بررسی پوستر و کاربردهای آن و همچنین اصول طراحی پوستر که باید توسط طراحان مورد توجه قرار گیرند خواهیم پرداخت. برای طراحی کالاهای تبلیغاتی خود مانند طراحی کاتالوگ نیز می توانید به گروه مشاوران طراحی افراگرافیک مراجعه کنید.

پوستر تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

پوستر، یک صفحه با طراحی تک‌رنگ یا چندرنگ است که معمولاً با متن و تصویر پر می‌شود. پوستر را برای انتقال پیام در فضاهای عمومی قرار می‌دهند. پوستر باید توجه مخاطب را جلب کرده، آگاه سازد، متقاعد کند و او را به اقدام وا دارد. اگر بیننده احساس کند مورد خطاب قرار گرفته است، پوستر می‌تواند از طریق متن و تصاویر بر تصمیمات او تأثیر بگذارد.

پوستر تبلیغاتی چیست و چه کاربردی دارد؟

پوستری که به خوبی طراحی شده باشد، کنجکاوی بیننده را جلب می‌کند. در نهایت، واکنش بیننده به پوستر بستگی به علایق، تمایلات و به ویژه موقعیت اجتماعی او دارد. در نتیجه، هر بیننده ممکن است یک پوستر را بر اساس خاستگاه، پیشینه، واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی خود به طور متفاوتی تفسیر کند.

مأموریت و هدف پوستر چیست؟

هر پوستر برای قشر یا رده سنی مخصوصی طراحی شده است. امکان دارد برای همگان جذاب نباشد و بعضی هم برای همه مردم طراحی شده‌اند که این سبک پوسترها باید به گونه ای طراحی شده باشند که همگان را به خود جذب کنند. پوستر برای اینکه بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد باید:

  • جلب توجه کند (از طریق شکل و رنگ).
  • به یاد ماندنی باشد (از طریق نقوش و متون اصیل).
  • دارای طراحی جالب باشد (ترکیب فونت، تصویر و رنگ اصیل).
  • یک پیام یا بیانیه به وضوح ساختار یافته را منتقل کند.

طراحی پوستر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی پوستر خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

پوسترها در فضاهای عمومی (ستون‌ها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، پارکینگ‌ها و غیره) در معرض تأثیرات خارجی متعددی مانند نوع محیط، شرایط نوری، شرایط آب و هوایی، رقابت با سایر رسانه‌های بصری و پنهان شدن توسط افراد یا اشیاء قرار دارند. این شرایط، تأثیر زیادی بر توانایی رؤیت و خوانایی پوسترها می‌گذارند و باعث می‌شوند که ویژگی‌های زیر به عنوان نکات طراحی پوستر و استانداردهای مهم در نظر گرفته شوند:

  • فرمت و اندازه: به طور کلی فرمت بزرگ بیشتر قابل توجه است؛ اما پوستر کوچک‌تری که بسیار روشن و پررنگ‌تر از یک پوستر بزرگ و تیره‌رنگ باشد، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.
  • رنگ زمینه: از رنگ‌های روشن و نه خیلی کدر استفاده کنید. برای رنگ‌های تیره‌تر، کنتراست باید در نظر گرفته شود.
  • کنتراست: تضادهای قوی (مثلاً تضادهای روشن-تاریک یا مکمل) چشمگیر هستند. با این حال، باید از کنتراست بیش از حد اجتناب شود.
  • عنوان اصلی: یک شعار یا اسلوگان تأثیرگذار باید در پوستر برجسته شود (برای مثال یک توضیح کوتاه یا یک سوال)
  • نوع و اندازه فونت: فونتی را انتخاب کنید که به راحتی خوانده شود و مطابق با «شخصیت» پوستر باشد.
  • خوانایی از راه دور: اندازه خود پوستر و فونت‌های مورد استفاده در آن باید با توجه به مکان نصب پوستر (برای مثال پوسترهای تبلیغاتی شهری با فرمت بزرگ یا پوسترهای کوچک برای داخل ساختمان‌ها) در نظر گرفته شوند.
  • محتویات و اطلاعات: اطلاعات مربوط به محصول، تاریخ‌ها، مکان‌ها و غیره باید خوانا باشند و در قسمت‌هایی که بیشتر در معرض دید هستند قرار گیرند.

نکات طراحی پوستر کدامند؟

هنگام شروع طراحی، باید نکات طراحی پوستر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، رعایت شوند:

۱- پوستر باید جسورانه و برجسته باشد.

  • برای جلب توجه مردم، نقطه کانونی پوستر شما باید یک تصویر بزرگ باشد. به خدماتی که ارائه می‌دهید فکر کنید و اینکه چه چیزی آن خدمات را به بهترین شکل نشان می‌دهد. برای مثال اگر یک رستوران دارید، عکسی از غذای شاخص منوی رستورانتان عالی خواهد بود.
  • از طرف دیگر، می‌توانید به نشان دادن نیازی فکر کنید که مخاطب دارد و شما می‌توانید آن را برطرف کنید. اگر یک ماساژر درمانگر هستید، می‌توانید تصویری را انتخاب کنید که استرس یا درد را نشان دهد، سپس بیان کنید که کسب و کار شما به رفع این نیاز کمک خواهد کرد.

نکات طراحی پوستر

  • یک تیتر پررنگ نیز می‌تواند جلب توجه کند. تیتر را نسبتاً کوتاه نگه دارید تا مردم بتوانند به راحتی آن را بخوانند.
  • اگر می‌توانید، پوستر را به صورت رنگی چاپ کنید.

۲- ساده و مفید طراحی کنید.

  • پوستر برای لیست کردن تمام جزئیات کسب و کار و خدمات شما مناسب نیست.
  • هدف شما باید جلب توجه افرادی باشد که در حال پیاده‌روی هستند. پوستر باید آن‌ها را مجاب کند که به دنبال کسب و کار شما بگردند و از خدمات یا محصولاتتان استفاده کنند.
  • متن را به یک تیتر ساده و جذاب، یک عبارت کوتاه یا جالب و وب‌سایت و شماره تلفن خود محدود کنید. اضافه کردن متن زیاد، پوستر شما را به هم ریخته و خواندن آن را دشوار می‌کند.
  • قرار دادن اطلاعات کمتر با فونت بزرگ‌تر، باعث جلب توجه و به خاطر سپردن آسان‌تر پوستر می‌شود.

۳- مکان نصب پوستر را در نظر بگیرید.

  • یکی از نکات طراحی پوستر که باید بدانید این است که می‌توانید آن‌ها را در هر جایی آویزان کنید.
  • مخاطبان هدف خود و مکان‌هایی که ممکن است به آن‌ها مراجعه کنند را در نظر بگیرید. برای مثال، اگر خدمات آموزشی ارائه می‌دهید، می‌توانید در مدارس یا کافه‌هایی که دانش‌آموزان را جذب می‌کنند، پوسترتان را قرار دهید.

مکان نصب پوستر را در نظر بگیرید

  • اگر می‌خواهید پوستر خود را در محل کسب‌وکار دیگری آویزان کنید، حتماً ابتدا اجازه بگیرید. بسیاری از کسب و کارهای کوچک به شما این امکان را می‌دهند که پوستر تبلیغاتی خود را در تابلوی اعلانات آن‌ها نصب کنید. شما همچنین می‌توانید پوستر خود را دور تیرهای برق در محله اطراف کسب و کار خود بچسبانید.

راهنمای طراحی پوستر: سایر نکات طراحی پوستر

  • نوشتن متن تیره روی پس‌زمینه‌ی روشن، از فاصله دور خوانایی بهتری را نسبت به متن روشن روی پس‌زمینه تیره ایجاد می‌کند.
  • پوسترهای عمودی با سطرهای متنی کوتاه‌تر، خوانایی بهتری دارند و اغلب راحت‌تر نصب می‌شوند (مثلاً در نمایشگاه‌های تجاری، روی درها و غیره).
  • از استفاده زیاد از رنگ (بدون هیچ اشاره‌ای به محتوا) باید اجتناب شود زیرا ممکن است توجه خواننده را از پیام اصلی پوستر منحرف کند.
  • یکی از قوانین تایپوگرافی این است که باید از تعداد زیاد فونت‌ها و اندازه‌های مختلف فونت اجتناب شود.
  • لی‌اوت و صفحه‌آرایی منظم و آراسته، خوانایی و وضوح پوستر را افزایش می‌دهد.
  • طرح و تایپوگرافی پویا باید با محتوا و ویژگی پیام تبلیغاتی سازگار باشد.
  • در نهایت، فراموش نکنید که «کمتر، بیشتر است»: این اصل شناخته‌شده می‌تواند تا حد زیادی در طراحی پوستر نیز به شما کمک کند: قرار دادن آزادانه نقوش یا اسلوگان‌ها، نسبت به یک طرح متراکم و پیچیده توجه بیشتری را جلب می‌کند؛ به خصوص وقتی پوستر روی دیواری نصب شود که از قبل پر از پوسترها و کاغذهای تبلیغاتی دیگر است.

راهنمای طراحی پوستر

سخن پایانی

در این مقاله به اصول و نکات طراحی پوستر پرداختیم و ویژگی‌های یک پوستر خوب را بازگو کردیم. آخرین مرحله در فرآیند طراحی پوستر، چاپ آن است. در این مرحله طراحان باید اندازه پوستر، نوع کاغذی که می‌خواهند استفاده کنند و روکشی که قرار است پوستر را بپوشاند را در نظر بگیرند.

طراحی یک پوستر قوی و تأثیرگذار نیازمند یک تیم متشکل از متخصصان طراحی گرافیک است که قوانین کلی طراحی پوستر را درک کنند، خلاقیت به خرج دهند و درک کاملی از برند و مخاطبان هدف آن داشته باشند. شرکت افراگرافیک با دارا بودن تمامی این ویژگی‌ها، بهترین گزینه پیش روی شما برای سفارش طراحی و چاپ پوستر به شمار می‌رود. جهت مشاهده نمونه پوسترهای طراحی‌شده توسط افراگرافیک می‌توانید به قسمت نمونه کارها در بالای صفحه مراجعه فرمایید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *