طراحی

اصول طراحی بنر تبلیغاتی چیست؟

فارغ از اینکه چه پیامی را می‌خواهید به مخاطبان خود انتقال دهید، یک بنر بزرگ با طراحی برجسته، رنگ‌های چشمگیر و متن ساده، راهی عالی برای انتقال آن است. البته بنرها و سایر رسانه‌های چاپی تبلیغات در همه جا مشاهده می‌شوند. زمانی که در خیابان راه می‌رویم، این رسانه‌ها برای جلب توجه ما با یکدیگر رقابت می‌کنند. بنابراین چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که بنر ما بر رقبای خود پیروز می‌شود و توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند؟ پاسخ ساده است: با پایبندی و رعایت اصول طراحی بنر!

طراحی یک بنر جذاب و جالب توجه چیزی نیست که به صورت تصادفی یا یک‌شبه اتفاق بیفتد. این امر نیازمند رعایت و یادگیری برخی نکات و اصول مهم است که در طراحی یک بنر استاندارد نقش بسزایی ایفا می‌کنند. در ادامه این مطلب از سایت افراگرافیک با ما همراه باشید تا این اصول را مورد بررسی قرار دهیم.

اصول طراحی بنز تبلیغاتی

اصول طراحی بنز تبلیغاتی

۱- هدف خود از طراحی بنر را بدانید

برای طراحی یک بنر عالی، باید با تعیین هدف خود شروع کنید. چرا نیاز به بنر دارید؟ بنر باید به چه اهدافی دست یابد؟ چند هدف رایج طراحی بنر عبارتند از:

  • افزایش آگاهی از برند
  • تغییر برند یا تغییر تصور عموم از برند
  • معرفی یک محصول یا خدمات جدید
  • جلب توجه مخاطبان به یک حراج یا تخفیف خاص
  • تبلیغ یک رویداد که در آینده قرار است برگزار شود
  • افزایش آگاهی برای یک هدف اجتماعی

این‌ها فقط چند نمونه از اهدافی هستند که کسب و کارها قصد دارند با طراحی و نصب بنر به آن‌ها دست یابند. توجه داشته باشید که برخی از اهداف مستمرتر هستند و بنر مربوطه باید مدت زمان طولانی‌تری آویزان بماند، در حالی که برخی دیگر از اهداف ماهیت موقتی دارند.

۲- بنر باید نسبت به محیط اطراف خود برجسته‌تر به نظر برسد

پس از تعیین هدف، به این فکر کنید که بنر قرار است کجا نصب شود. فضای داخلی یا خارجی؟ در محل کسب و کار یا محل رویداد شما، یا در جای دیگر؟ یکی از اصول طراحی بنر و نکته کلیدی در اینجا محیط فیزیکی بنر است. بنر شما باید نسبت به محیط اطراف خود برجسته باشد تا نظر مخاطبان را جلب کند، بنابراین باید در نظر داشته باشید که برای برجسته شدن با چه پس‌زمینه‌ای رقابت خواهد کرد.

اگر به محیط اطراف توجه نکنید، ممکن است بنری با رنگ قرمز و نارنجی چشم‌نواز طراحی کرده و سپس متوجه شوید که بنرتان بر روی یک ساختمان آجری قرمز رنگ آویزان شده است. در این صورت بنر تقریباً با محیط اطراف خود یکی می‌شود و نمی‌تواند نظر کسی را جلب کند. در برخی موارد ممکن است لازم باشد یک حاشیه سفید یا سیاه در اطراف بنر طراحی کنید تا از پس‌زمینه متمایز باشد.

۳- رنگ‌ها را هوشمندانه انتخاب کنید

انتخاب پالت رنگی که به برجسته شدن بنر شما کمک می‌کند تنها چیزی نیست که باید در نظر بگیرید. هر کسی که در زمینه بازاریابی یا طراحی گرافیک کار می‌کند، می‌داند که رنگ در انتقال پیام صحیح بسیار مهم است. یک مطالعه نشان داد که افراد در عرض ۹۰ ثانیه نظر خود را نسبت به افراد و محصولات شکل می‌دهند و از ۶۲ تا ۹۰ درصد این نظر، صرفاً بر اساس رنگ‌ها شکل می‌گیرد.

اصول طراحی بنر تبلیغاتی

بنابراین بهترین رنگ طبق اصول طراحی بنر کدام است؟ پاسخ به این بستگی دارد که می‌خواهید مخاطبان چه نوع برداشتی از برند شما داشته باشند. اگر هدفتان از طراحی بنر نشان دادن برند و ایجاد شناخت بهتر از آن است، بنر باید رنگ‌های برند شما را به طور برجسته نشان دهد. برای کمک به شما در انتخاب رنگ مناسب، در ادامه رنگ‌ها و معانی رایج آن‌ها را به طور خلاصه مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • قرمز: خطر، اشتیاق، خشم، هیجان، سرعت و عشق
  • نارنجی: سرزندگی و شادی
  • زرد: طنز، آفتاب، خوش‌بینی، انرژی
  • سبز: سلامتی، طراوت، ثروت، محیط زیست، رشد، پرورش و شروع دوباره
  • آبی: ایمنی، اعتماد، وضوح، آرامش، عقل، رسمیت، ظرافت، حقیقت، طراوت، سردی، مردانگی
  • بنفش: تجمل، اسراف، خرد، جادو، جاه‌طلبی، زنانگی و خلاقیت
  • صورتی: عشق، شیرینی، زنانگی و کودکی
  • سیاه: رمز و راز، قدرت، اعتبار، اندوه و رسمیت
  • سفید: پاکی، مدرنیته، سادگی، صداقت، معصومیت، نیکی
  • قهوه‌ای: طبیعت، چوب، چرم و فروتنی
  • خاکستری: بی‌طرفی و کارآمد بودن

۴- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید

استفاده از تصاویر خوب یکی از مهم‌ترین نکات طراحی بنر به شمار می‌رود. یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی بنر، استفاده از تصاویر با کیفیت پایین است که روی محصول نهایی تار یا دانه‌دانه به نظر می‌رسند. برای اینکه تصویرتان حتی پس از افزایش سایز واضح و شفاف به نظر برسد، باید از نوع مناسب فایل با رزولوشن کافی استفاده کنید. دو نوع فایل اصلی وجود دارند که باید با آن‌ها آشنا باشید:

  • وکتور (Vector): تصاویر وکتور، عناصر گرافیکی خطی هستند که حتی با تغییر اندازه، کیفیت خود را حفظ می‌کنند.
  • رستر (Raster): تصاویر رستر یا بیت مپ از نقاط ریز تشکیل شده‌اند که یک تصویر را شکل می‌دهند. این تصاویر فقط می‌توانند تا حدی بزرگ شوند.

نکات طراحی بنر

اگر در حال طراحی یک عنصر گرافیکی برای بنر خود هستید، حتما آن را به صورت فایل وکتور ذخیره کنید. انجام این کار باعث می‌شود که تصویر هنگام بزرگ شدن وضوح خود را از دست ندهد. اگر از عکس یا هر نوع تصویر پیکسلی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که فایل فشرده نشده و آن را با رزولوشن خروجی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ dpi ذخیره کنید.

۵- متن بنر باید از دور قابل خواندن باشد

خبر خوب در مورد کیفیت تصویر این است که هر چه فرد از بنر دورتر باشد، تصاویر روی آن واضح‌تر به نظر می‌رسند؛ اما این فاصله می‌تواند تأثیرات منفی روی خوانایی بنر داشته باشد. یکی از مهم‌ترین اصول طراحی بنر این است که بدانید بنر شما از چه فاصله‌ای مشاهده می‌شود و سپس اطمینان حاصل کنید که متن از آن فاصله به راحتی قابل خواندن است. این نکته بخصوص برای بنرهایی که در فضای باز نصب می‌شوند اهمیت دارد.

آیا تا به حال پیش آمده که یک پاورپوینت طراحی کنید که در صفحه نمایش کامپیوترتان به راحتی قابل خواندن باشد، اما هنگامی که آن را روی دیوار با فاصله‌ای از مخاطب نمایش دادید ناگهان متوجه ‌شوید که به فونت بزرگ‌تری نیاز دارد؟ اگر مراقب نباشید، همین سناریو می‌تواند در طراحی بنر اتفاق بیفتد. البته فقط اندازه نیست که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. تشخیص برخی از فونت‌ها به‌خصوص از راه دور بسیار دشوار است.

بنابراین چگونه می‌توانید مطمئن شوید که عابران در خواندن پیام بنر شما به مشکل بر نمی‌خورند؟ اول از هر چیز، یک فونت کلاسیک انتخاب کنید که خیلی پیچیده نباشد. اگر حروف کمی نازک هستند، می‌توانید آن‌ها را بولد کنید. در مورد اندازه فونت نیز در نظر بگیرید که هر ۲.۵ سانتی‌متر طول یک حرف، تا فاصله ۳ متری بنر قابل مشاهده است. برای مثال اگر می‌خواهید بنرتان تا فاصله ۶۱ متری قابل خواندن باشد، ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متری را برای حروف آن در نظر بگیرید.

ویژگی های یک بنر خوب چیست؟

طبق اصول طراحی بنر، یک بنر خوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • دوام و انعطاف‌پذیری: بنرهای خوب از وینیل ساخته می‌شوند زیرا وینیل ماده‌ای بادوام و انعطاف‌پذیر است. چنین بنرهایی هم برای استفاده در داخل خانه و هم استفاده در فضای بیرون مناسب هستند؛ اما اگر قرار است بنر در فضای باز نصب شود، به کیفیت متریال آن توجه ویژه داشته باشید.
  • سطح صاف: بنرهای با کیفیت بالا سطوح فوق‌العاده صافی دارند. سطح صاف به چاپخانه اجازه می‌دهد تا چاپ سابلیمیشن رنگ را انجام دهد. در این روش چاپ، جوهر رنگ در داخل پارچه وینیل حک می‌شود.

ویژگی های یک بنر خوب چیست؟

  • روکش مناسب: روکش‌های مات روی بنرهای باکیفیت همیشه متفاوت به نظر می‌رسند. مطمئن شوید که روکشی که برای بنر خود انتخاب کرده‌اید، زیبایی کلی آن را مخدوش نمی‌کند.
  • رنگ شفاف: بنرهای فضای باز با کیفیت بالا همیشه دارای ته‌رنگ آبی مایل به سفید هستند، اما بنرهای بی‌کیفیت ته‌رنگ زرد مایل به سفید دارند. اطمینان حاصل کنید که چاپ به درستی انجام شود تا رنگ‌ها برجسته و شفاف به نظر برسند.

سخن پایانی

وقتی صحبت از طراحی و چاپ بنر می‌شود، موارد زیادی وجود دارند که باید در نظر بگیرید. حتی اگر در سایر اشکال طراحی (مانند طراحی کاتالوگ یا بروشور و غیره) تجربه دارید، ممکن است از تمامی اصول طراحی بنر باخبر نباشید. ما در این مقاله مهم‌ترین اصول و نکات طراحی بنر را مورد بررسی قرار دادیم و ویژگی‌های یک بنر خوب را بازگو کردیم. برخلاف بسیاری از رسانه‌های چاپی تبلیغاتی، بنرها باید به سرعت قابل خواندن و از فاصله دور قابل مشاهده باشند. با رعایت اصول ذکرشده در این مقاله، می‌توانید بنری زیبا و برجسته طراحی کنید.

در صورت نیاز به خدمات طراحی و چاپ بنر، شرکت افراگرافیک اینجاست تا با رعایت تمامی نکات و اصول، بنری حرفه‌ای به شما تحویل دهد. جهت اطمینان از کیفیت خدمات ما می‌توانید نمونه‌کارهای افراگرافیک را در صفحه مربوط به طراحی و چاپ بنر مشاهده کرده و برای سفارش با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *