آموزش طراحی, چاپ, طراحی

5 اصل مهم در اصول طراحی لوگو

نکات طراحی لوگو

طراحی لوگو فرآیندی است که وقتی با دانش، تجربه و یک برنامه از پیش تعیین‌شده آن را آغاز کنید می‌تواند بسیار آسان باشد. اگر می‌خواهید یک لوگوی عالی خلق کنید، دانستن نکات طراحی لوگو و یادگیری برخی اصول طراحی گرافیک برایتان امری ضروری به شمار می‌رود. پس از یادگیری اصول اولیه، باید مشخص کنید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه چیزی را می‌خواهید به آن‌ها بگویید. انتخاب‌های شما در فرآیند طراحی لوگو به انتقال بهتر پیام مورد نظرتان به مخاطبان کمک زیادی می‌کنند. در ادامه این مطلب از سایت افراگرافیک با ما همراه باشید تا شما مخاطبین عزیز را با اصول مهم طراحی لوگو آشنا کنیم.

۵ اصل مهم از اصول طراحی لوگو

هنگامی که وقت گذاشتید و فهمیدید که با طراحی لوگو چه چیزی را می‌خواهید به مخاطب بگویید و این لوگو برای چه کسی باید بیشترین معنی را داشته باشد، می‌توانید با در نظر داشتن اصول طراحی لوگو که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، فرآیند ایجاد لوگو را آغاز کنید:

۱- لوگو باید ساده باشد

بهترین لوگوها (آن‌هایی که به سرعت تصور واضحی از برند را در ذهن مشتری القا می‌کنند) تمیز و بی‌آلایش هستند. از قدیم گفته‌اند که کمتر، بیشتر است و سادگی می‌تواند تأثیر بیشتری بگذارد.

۵ اصل مهم از اصول طراحی لوگو

به یاد داشته باشید که لوگوها به روش‌های مختلف، در پلتفرم‌های گوناگون و در قالب‌ها و اندازه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین جزئیات آن‌ها معمولاً از بین می‌رود. یک لوگوی قوی دارای عناصر کمی است که هر یک از آن‌ها برای پیامی که می‌خواهید برسانید حیاتی هستند و به راحتی شناسایی می‌شوند. اگر عناصری دارید که به لوگو به عنوان یک کل کمکی نمی‌کنند، از شر آن‌ها خلاص شوید.

۲- لوگو باید در ذهن مخاطب حک شود

یکی از نکات طراحی لوگو این است که باید آن را به راحتی پس از تنها یک نگاه به خاطر آورد. چرا؟ چون معمولاً کسی بیشتر از «یک نگاه» وقت صرف تماشای لوگو نمی‌کند.

مانند هر نمادی، لوگو باید به معنای چیزی منحصر به فرد باشد و باید بتوان به راحتی آن را به خاطر آورد. برای مثال، شخص پس از اینکه به لوگو نگاه کرد باید فوراً بتواند عناصر اصلی آن را توصیف کند؛ به طور مثال «این سه دایره در هم تنیده است» یا اینکه «این یک سگ با استخوان است». لوگویی که پیچیده، شلوغ، دارای بخش‌ها و تکه‌های متعدد یا عناصر ریز و درشت در هم تنیده باشد، توسط بیننده به راحتی درک نمی‌شود و در نتیجه سریع از یاد او می‌رود.

۳- لوگو باید اصیل باشد

با یک جستجوی سریع، می‌توانید لوگوی شرکت‌های فعال در حوزه کاری خود را پیدا کرده، شباهت آن‌ها با یکدیگر را مورد بررسی قرار دهید و از طراحی یک لوگوی مشابه خودداری کنید. برای مثال، در صنعت اینترنت و مخابرات لوگوهایی را می‌بینیم که از شکل‌های کُروی و عناصر مربوط به تکنولوژی زیاد استفاده می‌کنند. یا در صنعت دندانپزشکی معمولاً همه لوگوها دارای عناصری مانند دندان و لبخند هستند.

لوگو باید اصیل باشد

استفاده از این عناصر منطقی است زیرا آنچه که شرکت‌ها می‌خواهند را به راحتی منتقل می‌کنند، اما اگر شما هم همین کار را انجام دهید، لوگویتان در سیل عظیمی از لوگوهای مشابه گم می‌شود و نمی‌توانید به راحتی توجه مخاطب را جلب کنید.

۴- لوگو باید مدرن اما در عین حال فارغ از زمان باشد

«مدرن» به معنای «امروزی» است، اما نه آنقدر «امروزی» که پنج سال دیگر لوگوی شما مسخره به نظر برسد. یکی از نکات طراحی لوگو که باید مد نظر قرار دهید، تفاوت مدرن و ترندی است. «ترندی» به چیزی گفته می‌شود که امروز به محبوبیت بسیار بالایی دست پیدا کند و طی مدت کوتاهی (معمولاً چند روز) از مد بیفتد. از سوی دیگر، مدرن کمتر درگیر ترندها بوده و چارچوب‌های خاصی دارد. یک لوگوی مدرن بدون گم شدن در جزئیات بیهوده، ویژگی‌های مربوط به زمان را به تصویر می‌کشد.

منظور از مدرن بودن لوگو این است که باید امروزی باشد، اما ترندهای روزمره را به تصویر نکشد تا پس از اینکه این ترندها از مد افتادند، شرکت نیز مجبور به عوض کردن لوگوی خود نشود. برای این کار، خوب است که یک رویکرد کلی مدرن را در پیش بگیرید و از عناصر، رنگ‌ها و حروف چاپی مدرن استفاده کنید. برخی از لوگوها در طول زمان تغییر چندانی نکرده‌اند، فقط به گونه‌ای بهینه‌سازی شده‌اند تا مدرن‌تر به نظر برسند اما طراحان عناصر ضروری آن‌ها را دست نخورده نگه داشته‌اند. برای نمونه می‌توان به لوگوی شرکت‌های معروفی مانند UPS، Starbucks و Burger King اشاره کرد.

۵- تعادل باید در طراحی لوگو رعایت شود

بهترین لوگوها با استفاده از اصول تناسب و تقارن طراحی می‌شوند. برای مثال در اسکیس‌های ابتدایی لوگوی اپل یا توییتر می‌توانید ببینید که چگونه طراح از دایره‌هایی با مقادیر متناسب و همچنین تقارن برای ایجاد حس کیفیت و تعادل در لوگو استفاده کرده است.

اصول طراحی لوگو

نکات طراحی لوگو برای مبتدیان

اگر تنها کاری که می‌خواهید با لوگوی خود انجام دهید این است که لوگو برجسته و چشمگیر باشد، کارتان ساده است. انجام یک کار تکان‌دهنده مانند اضافه کردن یک عنصر بحث‌برانگیز می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد. طراحی لوگو به شکلی شدیداً مینیمالیست نیز می‌تواند طرحتان را متمایز سازد؛ اما «متمایز بودن» تنها یکی از نکات طراحی لوگو خوب است. قبل از اینکه روی لوگوی برند خود کار کنید، چیزهای بیشتری را باید در نظر بگیرید:

با توجه به برند و ارزش‌های آن، یک بیانیه ابراز کنید

برای اینکه لوگو به طور موثر عمل کند، باید یک بیانیه قوی (و درست) در پشت آن باشد. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید چه چیزی می‌خواهید به مخاطبان بگویید. لوگوها نماد هستند و به این ترتیب باید به مردم بفهمانند که شما برای آن‌ها چه معنایی دارید (یا اینکه امیدوارید برای آن‌ها چه معنایی داشته باشید).

برای مثال Evernote، یک اپلیکیشن محبوب یادداشت‌برداری، از یک فیل با گوش تاشده به عنوان لوگوی خود استفاده می‌کند. این برنامه برای جمع‌آوری و به خاطر سپردن لیست‌ها، تصاویر، ایده‌ها و غیره استفاده می‌شود. هنگامی که بر سر ویژگی‌هایی که شرکت شما را برای مخاطبان ارزشمند می‌سازند به توافق رسیدید، از آن‌ها به عنوان اهداف ارتباطی در طراحی لوگوی خود استفاده کنید.

مخاطبان را درک کنید

یک لوگو نه تنها باید نشان‌دهنده شرکتی باشد که برای آن طراحی شده است، بلکه باید هویت مخاطبان هدف را نیز منعکس کند. اگر مخاطبان شما مردان میانسالی هستند که به شکار علاقه دارند، لوگویتان باید طوری طراحی شود که برای آن‌ها جذاب باشد. برای مثال می‌توان در طراحی چنین لوگویی از عناصری مانند ناهمواری، طبیعت، رفاقت، قدرت و غیره استفاده کرد.

مخاطبان را درک کنید

درک مفهوم و ارزشی که شرکتتان برای مخاطبان و مشتریان بالقوه به همراه دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید لوگویتان باید چه ظاهری داشته باشد. اگر مطمئن نیستید، از خود بپرسید چه چیزی شرکت شما را بهتر از رقبا می‌کند. البته بهتر است این سوال را از مشتریانتان بپرسید.

سخن پایانی

در این راهنمای طراحی لوگو به مهم‌ترین اصول و نکات طراحی لوگو پرداختیم. برای اینکه لوگوی شما آنچه را که از آن انتظار می‌رود انجام دهد، ابتدا باید ارزش و معنای برندتان برای مشتریان و مخاطبان را درک کنید. سپس، با پیروی از اصول طراحی که پایه و اساس برخی از بهترین لوگوهای جهان هستند، نمادی خواهید داشت که هویت برندتان را به نمایش می‌گذارد. یک لوگو هرگز نمی‌تواند همه چیزهایی را که شرکت ارائه می‌دهد در بر گیرد، اما یک لوگوی خوب، چیزی متمایز می‌گوید که مخاطبان هدف شما را به واکنش وادار می‌کند. در صورت نیاز به خدمات طراحی لوگو می‌توانید از یک شرکت معتبر مانند افراگرافیک کمک بگیرید. این شرکت با داشتن تیمی از متخصصان و کارشناسان گرافیک، بهترین گزینه پیش روی شما برای طراحی لوگوی شرکتتان است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *