چاپ

تفاوت زونکن و کلاسور در کاربرد چیست؟

تفاوت زونکن و کلاسور

کلاسور و زونکن درسایر کشورها از نظر کلمات با هم فرقی ندارند؛ یعنی زونکن و کلاسور برای آن‌ها نوع‌های گوناگون یک کالا با استفاده‌های مختلف است. تفاوت زونکن و کلاسور صرفا در نام‌گذاری، ابعاد، جنس، نوع باز و بسته شدن قفل‌ها، سایز عطف و کاربرد آن‌هاست. در ادامه به بررسی تمامی نکات در خصوص تفاوت زونکن و کلاسور می‌پردازیم و آن ها را باهم مقایسه میکنیم.

تفاوت زونکن و کلاسور

تفاوت زونکن و کلاسور را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد و لازم است که پیش از چاپ زونکن به این موارد دقت کافی داشته باشید:

مقایسه زونکن و کلاسور در نام گذاری آن

کلاسور و زونکن درسایر کشورها از نظر کلمات با هم فرقی ندارند؛ یعنی زونکن و کلاسور برای آن‌ها نوع‌های گوناگون یک کالا با استفاده‌های مختلف است. خود واژه “زونکن” در سرزمین‌های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی زبان استفاده ای ندارد و همین طور انگلیسی زبان‌ها به زونکن Lever Arch File و به کلاسور Ring Binder می‌گویند. در ایران زونکن و کلاسور دو کالای مجزا هستند که واژه کلاسور Classeur فقط در ایران و فرانسه به کار برده می‌شود و در ایران واژه “زونکن” هم از نام مخترع آن فریدریش زونکن Friedrich Soennecken اورده شده است.

فرق بین کلاسور و زونکن در تعداد و شکل ظاهری حلقه‌ها

اولین فرق بین کلاسور و زونکن این است که کلاسور حلقه‌های زیادتری در مقابل زونکن دارد؛ زونکن‌ها فقط دو حلقه دارند، اما کلاسورها دارای دو حلقه و یا زیادتر هستند. همین تفاوت در تعداد حلقه ها باعث متفاوت شدن فرم باز و بسته شدن قفل ها می‌شود.

مقایسه زونکن و کلاسور در نوع باز و بسته شدن قفل

تفاوت زونکن و کلاسور در  شیوه باز و بسته شدن آن‌ها نیز هست. به طوری که کلاسور را باید از دو سمت درون حلقه در جهت خارج تحت فشارقرار داد تا حلقه از وسط باز شود تا بتوانیم برگه‌ها را بیرون اوریم و یا جابه‌جا کنیم. زونکن‌ها دارای اهرمی برای باز و بسته کردن حلقه‌ها دارند.  باید اهرم آن را به طرف بالا بیاوریم تا حلقه‌ها باز شوند آنوقت میتوان اسناد و مدارک را مرتب کرد.

زونکن قفل کشویی مدیران یک پایه نگهدارنده روی عطف دارد و بر پایه یک قفل کشویی گذاشته شده است.  برای باز کردن آن لازم است بر روی ضامن‌های قفل که علامت فلش‌ دارند فشار بیاورید و به طرف بیرون بکشید. به این نکته توجه کنید که قفل زونکن بر جلد سمت راست گذاشته می‌شود. پس مثل دفترهای زبان خارجه (از چپ به راست) باید از آن استفاده کنید. بر اساس استاندارد جهانی قفل‌ها الزاما باید سمت راست باشند. با اینکه زبان فارسی از راست به چپ است باز هم این استاندارد جهانی رعایت شده است. با توجه به اینکه از زونکن‌ها اکثرا برای مدارک حسابداری استفاده می‌شود و ما در زبان فارسی اعداد و عملیات را از چپ به راست یادداشت می کنیم. اما در کلیه کلاسورها قفل و حلقه روی عطف گذاشته می شود.

مقایسه حلقه انگشتی زونکن و کلاسور

کلیه زونکن‌ها حلقه انگشتی دارند و این حلقه انگشتی گذاشته شده است؛ تا بتوانید به سهولت و به سرعت زونکن را از قفسه یا کمدهای بایگانی بردارید. در کلاسورها به علت استفاده‌ای که دارند حلقه انگشتی کاربرد ندارد. ممکنه است تاکنون توجه کرده باشید که بعضی زونکن‌ها در بالا و پایین حلقه انگشتی‌ دارند و علت ان این است که بتوانیم از زونکن بر اساس استاندارد فارسی هم استفاده کنیم.

فرق بین زونکن و کلاسور

کاربرد متفاوت زونکن و کلاسور

عمده فرق زونکن و کلاسور در کاربرد ان‌ها است. حتما در گذشته دیده‌اید که  بیشتر دانشجویان برای یاداشت کردن جزوات دانشگاه  کلاسور مناسبی تهیه می‌کنند. علت انتخاب کلاسور این است که بتوانند بعد از تمام شدن برگه‌های کلاسور به آن برگه‌های خاص با تعدادی پانچ مناسب اضافه کنند. همین طور باید گفت از کلاسور استفاده زیادی در بایگانی اسناد و مدارک می‌شود. نمی‌توان برگه های زیادی را به علت عطف کمتر در آن قراردهید و جهت بایگانی کمتر به کار برده می‌شوند. از زونکن فقط در بایگانی میتوان استفاده کرد. به دلیل عطف زیادتر میتوانیم تعداد برگه‌های زیادتری در ان قرار دهیم، پس جهت بایگانی بهترترین انتخاب زونکن است.

فرق بین کلاسور و زونکن در سایز عطف

با توجه به مواردی که باید گفت که زونکن و کلاسور در سایز عطف هم متفاوت‌اند، پس سایز عطف زونکن از عطف کلاسور بیشتر است.

تفاوت بین جنس و ابعاد

دیگر تفاوت کلاسور و زونکن جنس آن‌هاست. درواقع زونکن به علت استفاده در بایگانی جنس محکم و با استحکام‌تری نسبت به کلاسور دارد. جنس کلاسور هم به طوری است که صدمه نبیند. ولی به علت استفاده هایی که دارد نسبت به زونکن کمتر در معرض آسیب و فشار قرار می‌گیرد. چرا که وقتی اسناد و مدارک زیادی در زونکن بایگانی می‌شود باید جنس آن به اندازه‌ای مقاوم و با استحکام باشد؛ که در برابر وزن و سنگینی اوراق خراب نشود. تفاوت ابعاد زونکن وکلاسور در این است که به طور کل سایز زونکن از کلاسور بیشتر است. کلاسور باید کوچکتر بوده تا هنگام حمل در کیف قرار به گیرد و سبب سنگین شدن آن نشود.

سخن پایانی

با توجه به تمامی مطالبی که در بالا گفتیم زونکن و کلاسور دو نوع متفاوت یک کالا هستند. زونکن و کلاسور در تعداد حلقه‌ها، جنس، ابعاد، سایز عطف، حلقه انگشتی، نوع باز و بسته شدن قفل  و کاربرد آن‌ها متفاوت هستند.

شرکت افراگرافیک اماده طراحی و چاپ کلاسور و زونکن در ابعاد استاندارد و بهترین جنس و کیفیت برای شما مشتریان گرامی می‌باشد.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *