آموزش طراحی, بلاگ, طراحی

طراحی سی دی و جلد دی وی دی چطور انجام می شود؟

طراحی روی سی دی + نمونه طرح کاور و جلد سی دی

با توجه به فراگیر شدن دنیای دیجیتال یکی از ضروریات هر شرکتی برای معرفی هویت سازمانی ، طراحی سی دی (CD) یا دی وی دی (DVD ) می باشد. در طراحی لیبل و طراحی سی دی و جلد محتویات این سی دی می تواند پر یا خالی باشد یعنی اینکه اطلاعات شرکت هم داخل سی دی رایت شود. یا اینکه فقط روی سی دی طرح مورد نظر و اطلاعات شرکت چاپ شود. می توان گفت لیبل سی دی و کاور CD (قاب سی دی ) زیر مجموعه اوراق اداری هستند در واقع طراحی لیبل و سی دی در کنار دیگر اوراق اداری بخشی از هویت بصری یک شرکت هستند که مشتریان و اصنافی که با آن شرکت در ارتباط هستند به واسطه این اوراق نسبت به فعالیت ها و روال کاری شرکت شناخت نسبی پیدا خواهند کرد.

طراحی سی دی و کاور سی دی

اطلاعاتی که روی لیبل سی دی می تواند درج شود شامل نام و یا لوگو شرکت، شعار تبلیغاتی شرکت ، تصاویر و یا نمونه کارهای مرتبط ، آدرس و شماره تلفن ها و پست الکترونیک است. درصورتی که طراحی کاور سی دی نیز انجام شود ، برخی از اطلاعات درج شده روی لیبل را می توان روی کاور سی دی درج کرد . کاور سی دی می تواند به دو صورت طراحی شود .

طراحی کاور سی دی به صورت پاکت مقوایی که در با طرح مورد نظر چاپ خواهد شد و یا بصورت قاب پلاستیکی طراحی می شود که طرح با اطلاعات مورد نظر درون جلد قاب قرار خواهد گرفت . طراحی لیبل CD و قاب سی دی به‌ صورت چهار رنگ و با مد رنگی CMYK طراحی می‌گردد و چاپ لیبل به ‌شکل افست و یا دیجیتال انجام می‌شود که بستگی به تیراژ و نیاز به کیفیت بالای کار دارد.

انواع کاور ، جلد یا قاب سی دی یا دی وی دی 

قاب های کریستالی ( مربعی شکل) قاب های پلاستیکی مات و براق
کاور چاپی یا کاغذی در انواع مختلف
کیفیت سی دی برهزینه تولید تاثیرگذار است. اصطلاحا سی دی یا دی وی دی از نظر کیفیت با گرید )A کیفیت عالی) و گریدB ) کیفیت متوسط ) و گرید C (کیفیت پایین) تهیه می گردد که باعث اختلاف قیمت چاپ و رایت سی دی یا دی وی دی می گردد. اگر می خواهید محتویات سی دی شما قابل دسترسی نباشد می توانید با روش مختلفی این کار را انجام داد که برخی از این روش ها هنگام رایت سی دی امکان پذیر می باشد.

طراحی روی سی دی + نمونه طرح کاور و جلد سی دی

چاپ روی سی دی 

انواع روش های چاپ روی سی دی به شرح زیر هستند:

چاپ و رایت سی دی یا دی وی دی به صورت دیجیتال

در این روش پس از رایت CD توسط دستگاه داپلیکیتور، نوبت به چاپ روی سی دی می رسد که به صورت دیجیتال مستیم چاپ روی سی دی انجام می شود.و پس از چاپ یک لایه UV محافظ روی کار قرار می گیرد که باعث ماندگاری بیشتر سی دی یا دی وی دی می شود و رنگ سی دی یا دی وی دی را شفاف تر می کند. با توجه به سرعت بالای دستگاه، چاپ و رایت سی دی در مدت کوتاهی انجام می شود.

چاپ و رایت سی دی به روش استمپری

در این روش چاپ و رایت به صورت همزمان و روی سی دی اورجینال انجام می شود. البته می توان سی دی یا دی وی را به تنهایی و بدون رایت هم انجام داد ولی در این روش به دلیل چاپ و رایت سی دی در تیراژ بالا اصولا چاپ و رایت سی دی یا دی وی دی همزمان انجام می شود. دستگاهی که چاپ و رایت این نوع از سی دی را انجام می دهد دقت بسیار بالایی دارد و دقیقا شبیه یک مهر با کیفیت چاپ چهاررنگ عمل می کند. در این نوع هزینه چاپ و رایت بسیار کمتر از نمونه دیجیتالی آن است ولی حتما باید تیراژ کار بالای 1000 عدد باشد، همچنین زمان تحویل نیز نسبت به چاپ و رایت به روش دیجیتال طولانی تر می باشد. جهت مشاهده توضیحات بیشتر در رابطه با چاپ روی CD و DVD بر روی لینک کلیک کنید.

سخن پایانی

از شما دعوت می کنیم از آخرین نمونه کارهای طراحی لیبل ، صفحه ارایی روزنامه و طراحی کاور سی دی افراگرافیک دیدن فرمایید و از مشاوره رایگان و تخصصی گروه مشاوران افراگرافیک که همیشه آماده پاسخگویی و مشاوره به شما دوستان گرامی می باشد ، استفاده نمایید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *