چاپ

نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست

ترکیب رنگ در چاپ افست

در عصر جدید با حرفه ای شدن کارها ، طراحان کمتری از داده های تخصصی چاپ مخصوصا در حیطه ترکیب رنگ‌ها و بازخورد نهایی رنگ بر کالای طراحی شده اطلاع دارند .
به طوری که نداشتن اطلاعات در جمع کثیری از طراحان گرافیک موجود در بازار، قسمت زیادی از نارضایتی مخاطبان چاپ را به دنبال داشته . همین طور طراحان گرافیک تازه کار ، کاری جهت رفع کردن این مشکل نمی کنند . جهت رفع مشکلات احتمالی در این حیطه ما در این مقاله نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست را آورده ایم .

ترکیب رنگ در چاپ افست

مهمترین نکته از نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست این است که بسیاری رنگ‌های صحیح جهت چاپ از تلفیق رنگ‌ درصدهایی از دو یا ۳ رنگ اصلی از ۴ رنگ آبی، قرمز (صورتی)، زرد و مشکی حاصل می شوند .

اگر در طراحی خود به جای اماده سازی رنگ مورد نظر با درصدهای سه رنگ ، ان رنگ را با درصدهای ۴ رنگ تهیه کنید ، کار خود را با خطر زیادی در حیطه عدم هماهنگی رنگ با طرح رو به رو می کنید چرا که نمایشگر شما رنگ را با سیستم RGB نشان می‌دهد و رنگی که در نمایشگر مشاهده می کنید نتیجه تلفیق ۴ رنگ نیست با اینکه با درصدهایی از ۴ رنگ تهیه شده باشد . جهت مشاهده توضیحات بیشتر و نمونه کارهای چاپ آفست بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

طراحی در چاپ

شما می خواهید برای چاپ کالایی طراحی انجام دهید و از نرم افزارهای مشهور مثل فتوشاپ، کورل، ایندیزاین یا ایلستریتور بهره مند می شوید؛ اول ضروری است مد نظر قرار دهید که حالت رنگ یا color mode سند را بر روی cmyk تنظیم نمایید.خروجی با این فرم رنگ برای امر لیتوگرافی، چاپ افست و چاپ دیجیتال مطلوب است.
گزینش رنگ‌ها هم لازم است صحیح انجام شود و دانستن نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست جهت برطرف کردن مشکل تفاوت رنگ‌های دیده شده در نمایشگر و مدیای چاپ ضروری است.

نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست

نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست

 

رنگ سورمه‌ای و طیف‌های آبی

از رنگ‌های پر مخاطب که زیاد در ایران استفاده می شود رنگ آبی تیره و یا سورمه‌ای است. موارد ضروری در گزینش درصدهای اثر گذار جهت دست یابی به بازخورد خوب برای این رنگ و کاهش اشتباهات آن عبارتند از :
– مطلوب است رنگ آبی را همان ۱۰۰ درصد قرار دهید.
– اصلا رنگ زرد را به کار نبرید . بهره گیری از رنگ زرد در هر اندازه ای ، سبب تیره شدن رنگ سورمه‌ای می گردد.
– رنگ قرمز نباید بیشتر از ۷۵ درصد استفاده شود .
– تلاش کنید تیرگی و روشنی رنگ را با کاهش و یا افزایش رنگ مشکی حاصل شود .

رنگ زرشکی و طیف‌های قرمز آن

از دیگر رنگ‌های خطیر در چاپ، رنگ زرشکی و آلبالویی می باشد . ضروری است به نحوی ترکیب رنگ‌ برگزیده شود که بعد از چاپ، توانایی رنگ در دید نخست مشاهده گردد.
بی توجهی و گزینش خطای رنگ با درصدهایی از ۴ رنگ سبب بور و تیره شدن رنگ و مایل شدن رنگ به طرف قهوه‌ای می گردد.نکات مهم در استفاده از این طیف رنگ عبارتند از :
– عدم بهره گیری از رنگ آبی. بهره گیری از آبی سبب تیره شدن رنگ زرشکی می‌شود.
– مطلوب است رنگ قرمز را بر ۱۰۰ درصد تنظیم کنید.
– رنگ زرد باید حداکثر ۷۰ درصد استفاده شود . بهره گیری زیاد رنگ زرد سبب مایل شدن رنگ به طرف قهوه‌ای شود.
– تیرگی و روشنی رنگ را با زیاد و کم کردن رنگ مشکی کسب کنید .

خاکستری

از رنگ‌های خطیر در چاپ، رنگ خاکستری یا طوسی می باشد که ظاهرا ، چاپ آن اسان است .
بهره گیری از این رنگ با درصد از ۴ رنگ به طور استفاده یکدست در کل کار ، کاری است که خطر زیادی در چاپ دارد . چرا که تلفیق رنگ‌ها برابر هم ، سبب بالا و پایین شدن می شود و در انتها رنگ خاکستری متمایل به سبز، آبی، قرمز و … می بینیم.
برای کم کردن خطر و رفع کردن این تفاوت مطلوب است درصدهای رنگ به جز مشکی را برابر ۱۵ درصد رنگ مشکی طرح بگذاریم .

مشکی

چاپ این رنگ هم با اسیب هایی مانند پر نبودن رنگ و یا مایل شدن آن به طرف رنگی دیگر رو به رو است. رنگ مشکی را تنها از کانال Black با ۱۰۰ درصد حجم می توان برگزید. اصولا جهت پیشگیری از اسیب و عدم مطابقت ۴ رنگ بر سطح چاپ در طرح‌های ظریف از رنگ مشکی تک رنگ بهره مند می‌شوند مانند نوشته کتاب و فونت‌ها و طرح‌های ظریف در امور ۴ رنگ.

سخن پایانی

شرکت افرا گرافیک با بهترین طراحان و تسلط بر نکات مهم ترکیب رنگ در چاپ افست بهترین خدمات چاپی را ارائه می کند . پیشنهاد میکنیم با کلیک بر روی لینک درج شده مقاله ی بهترین شرکت خدمات طراحی گرافیک در تهران را مطالعه کنید و انجام کارهای گرافیکی خود را به راحتی سفارش دهید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *