آموزش طراحی, چاپ, طراحی

اصول طراحی بسته بندی و جعبه های متنوع

طراحی جعبه بسته بندی

 اصول طراحی و چاپ بسته بندی

امروز جذابیت بسته بندی کالا اثر شگرفی بر فروش و تقاضا برای کالای حاوی آن دارد. با رعایت اصول طراحی بسته بندی به سهولت می‌توان بسته بندی طراحی کرد که در دید اول مشتری را جذب کند. از روش های فروش بیشتر سازمان ها پخش کردن عکس طراحی بسته بندی خدمات شان در شبکه های مجازی است. این امر سبب می‌شود کالا و خدمات آنها مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

این اصول طراحی بسته بندی تنها بخشی از اصول طراحی بسته‌بندی است که طراح را در آفرینش یک طرح مؤثر همراهی می کند. طراح باید بسته بندی را بر مبنای آنچه مشتری می‌بیند ، فکر می‌کند و بازخورد می‌دهد طراحی کند و موفقیت وی در لیست فروش روزانه شما مشخص می شود.

– از مهمترین اصول طراحی و چاپ جعبه بسته بندی طراحی خلاقانه و جذاب است. بسته بندی با طراحی دارای مفهوم ، هماهنگ با کالای درون خود ، در کنار درج اطلاعات متنی به طور واضح بدون واسطه پیغام تولید کننده را به مشتری می رساند و انگیزه لازم را در وی ایجاد می‌کنند. بسته بندی ها فروشندگان خاموش هستند. از برجسته‌ترین کارهای بسته بندی اهمیت آن در جلب توجه مشتری و ایجاد انگیزه در وی برای خرید کردن است. در اين زمان یک طراحی خوب ، مناسب و جدید می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. شاهد هستیم که کالاهایی که از طراحی بسته بندی جدید و نوآورانه و هماهنگ با محصول شان استفاده می کنند ، در قیاس با محصولاتی با کیفیت بالاتر اما بسته‌بندی سطح پایین‌تر شانس بیشتری برای فروش دارند.

اصول طراحی بسته بندی

اصول طراحی بسته بندی

 فرم

بسته بندی سه بعدی از اصلی ترین اصل اصول طراحی بسته بندی می باشد. برگزیدن فرم مناسب و هماهنگ برای بسته بندی بر مبنای ساختار فنی و تکنیک های مؤثر بر نوع ساختار هندسی انجام می شود. در طراحی و ساختار بسته بندی متریالی مانند مقوا ، ورق فلزي ، پلاستیک ، شیشه و….و به روز بودن دستگاه های چاپ بسیار اثرگذارند. فرم های ساده و با تجربه می توانند سریعاً پیام خود را به مخاطب برسانند اما در خیلی موارد مخصوصا وقتی خود کالا جدید باشد یک فرم خلاقانه می تواند بر جذابیت آن بیافزاید.
– طراحی لوگو یا آرم هماهنگ با کالاكه در آن اصولی مثل سادگی ، هماهنگی در اجزا ، خاص بودن و جذابیت رعایت شده باشد در بالابردن فروش کالای مورد نظر و جذابیت بسته بندی آن نقش به سزایی دارد. وجود آرم و لوگو از کاربردی ترین اصول طراحی بسته بندی برای جذب مخاطب می باشد. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که مخاطب با دیدن آن بتوانند ربط و تناسب کالا و فضای کلی بسته‌بندی و لوگو را بفهمد.

رنگ و طرح

مهمترین فاکتور در جلب توجه مشتری و ایجاد انگیزه در وی برای خرید طرح و رنگ بسته بندی است. انتخاب طرح و رنگ مناسب از برجسته‌ترین و پر اهمیت ترین اصول طراحی بسته بندی است. با برگزیدن طرح و رنگ مناسب و رعايت اصول رنگ شناسی می توان تاثیر شگرفی بر جذب مخاطب داشت. یقینا بسته بندی زیبا ، جذاب ، حرفه ای و کارآمد در مخاطب این حس را به وجود می آورد که با تولید کننده حرفه ای و کاردان روبه‌روست و این اصل باعث جلب اعتماد او می شود. رنگ را می توان متناسب با کالای مورد نظر و ویژگی آن انتخاب کرد. در طراحی بسته بندی به هیچ وجه نباید از هر طرح و رنگی بهره برد مثلا در طراحی بسته بندی مواد بهداشتی نباید تجملاتی و با رنگ های سنگین باشد. اصل مهم در انتخاب رنگ مورد نظر در نظر گرفتن هویت سازمان مورد نظر است بهره‌گیری از رنگ و طرح خارج از هویت سازمان مورد نظر صحیح نیست ، مگر اینکه متخصصان این کار بخواهند تغییر و تحول در هویت سازمانی آن شرکت بدهند. این تناسب به قدری با اهمیت است که سازمان‌های بزرگ همیشه در امور مختلف تبلیغیشان از یک سری رنگ همیشگی بهره می برند.

يکی دیگر از اصول طراحی بسته‌بندی چشمگیر بودن آن است. خدمات یا کالای شما باید در قفسه فروشگاه با تعداد زیادی از محصولات رقبا به چشم بیاید و این به چشم آمدن نیازمند طراحی متفاوت است. اگر طراحی بسته بندی شما باعث جلب توجه خریداران شود نشود به هیچ وجه شما نهایت فروش خود را نمی‌فهمید. طراحی بسته‌بندی خوب می‌تواند ضامن فروش بیشتر شما باشد. به هیچ وجه زیر بار طراحی‌های جلف و پر زرق و برق نروید. برای جلب توجه شیوه های معقول تری وجود دارد. ساختار طراحی باید طوری باشد که باعث ایجاد تجربه خوشایند در ذهن مخاطب گردد و هم تمامی المان ها طوری استفاده شوند که از فاصله زیاد قابل دیدن باشند.

سخن پایانی

شرکت افرا گرافیک با تیم حرفه ای در زمینه طراحی بسته بندی، طراحی جعبه، طراحی لوگو و سایر خدمات تبلیغاتی شما را تا رسیدن به قله موفقیت یاری می کند برای مشاوره رایگان با مشاوران این شرکت تماس حاصل فرمایید. پیشنهاد میکنیم مقاله دیگر افراگرافیک که به بررسی نرم افزارهای طراحی جعبه پرداخته است را مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری را به دست آورید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *