چاپ

راهنمای انتخاب سررسید و تقویم

راهنمای انتخاب سررسید

زمانی که شما قصد خرید و یا سفارش سررسید را دارید. اول باید بدانید سررسید چیست؟ انواع سررسیدچیست؟ نکات مهم انتخاب سررسید کدام‌اند؟ اشتباهات انتخاب سررسید چیست؟ وهر چیز دیگری که راهنمای انتخاب سررسید مناسب است را بدانید. در ادامه با ما همراه باشید.

سررسید چیست؟

دفتر یا دفترچه روزانه‌ای است که تاریخ و وقایع سال را شامل می‌شود، سررسید می‌گویند. بسیاری از شرکت‌ها برای معرفی خود و محصولاتشان از سررسید‌ها استفاده می‌کنند. سررسید‌ها به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. بر اساس تاریخ: روزشمار، هفته شمار، ماه شمار
  2. نوع جلد: چرم طبیعی یا مصنوعی، سلفونی، گالینگور و ترمو

راهنمای انتخاب سررسید بر اساس صحافی

ته دوخت: برگه‌ها به تفکیک ۱۶ و ۳۲ عددی دوخته شده و به دلیل نوع آن ماندگاری بیشتری دارند.

سیمی: این نوع سررسید برگه‌ها به صورت پانچ و فنری قرار گرفته‌اند.

کلاسوری: نوعی سررسید است که در آن می‌توان برگ‌ها را در شروع سال جدید خریداری کرد و مجدداً از آن استفاده کرد که در میان و سررسید‌ها محبوب‌ترین نوع سررسید است.

ته چسب: یکی دیگر از انواع سررسید‌ها سررسید ته چسب است که سرعت بالا و هزینه کمی نسبت به سایر سررسید‌ها دارد.

راهنمای انتخاب سررسید براساس سایز

سررسید رحلی: اندازه سررسید رحلی یا همان مدیران نسبت به سالنامه‌های دیگر بزرگتر است و حدود ۲۱ در ۲۸ سانتی‌متر ساخته شده می‌شود. به دلیل بزرگ بودن ابعاد آن و همچنین قیمت بالا کمتر مورد توجه اشخاص قرار می‌گیرد. اندازه برگه‌های آن نزدیک به برگ‌های A۴ است. نوعی سر رسید رحلی بزرگتر نیز چاپ می‌شود که ابعاد آن ۲۴ تا ۳۴ سانتیمتر است. سررسید رقعی در ابعاد ۲۱ در ۱۵ سانتی‌متر است هستند و نسبت به سررسید‌های وزیری خوش دست‌تر می‌باشند.

سررسید جیبی: سررسید‌های جیبی در ابعاد ۱۰ در ۱۴ سانتی‌متر ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید سررسیدی همراه خود داشته باشید تا برنامه‌های روزانه را در آن یادداشت کنید بهترین انتخاب سررسیده جیبی است.

سررسید خشتی: این سررسید به صورت مربعی تولید و در ابعاد ۱۶ در ۱۶ و ۱۷ در ۱۷ عرضه می‌شود. اما به دلیل مربع بودن آن محبوبیت زیادی ندارد.

سررسید پالتوی: این مدل سررسید‌ها ابعاد کوچکتری نسبت به سایر سررسید‌ها دارند. به دلیل ابعاد کوچکی که دارند، به راحتی در کیف یا جیب گذاشته می‌شوند و مناسب یادداشتهای روزانه نیستند و ارزانترین نوع سررسید سررسید‌های پالتویی است.

نکات مهم انتخاب سررسید

مهمترین نکته در راهنمای انتخاب سررسید مواردی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

جلد سررسید

جلد سررسید نشان دهنده کیفیت سررسید است. در سررسید‌ها از جلد‌های مختلفی استفاده می‌شود: چرم طبیعی و مصنوعی، سلفونی، گالین گالینگور و ترمو استفاده می‌شود. پر طرفدار‌ترین آن‌ها چرم‌مصنوعی سلفون و ترموست. سلفونی قیمت کمتری دارد اما کیفیت چرم‌مصنوعی بالاتر است و اگر به دنبال گزینه‌ای ارزان قیمت هستید. جلد سلفونی بهترین پیشنهاد است که مناسب چاپ لوگو و شعار تبلیغاتی شما هم است.

انتخاب کاغذ با کیفیت

کاغذی که در سالنامه‌ها به کار می‌رود کاغذ ۷۰ گرم اندونزی است. این مدل کاغذ ضخامت کافی برای اینکه به راحتی پاره و یا پر نشود دارد. کاغذ‌های استفاده شده در سررسید‌ها از دو نوع سفید کرمی هستند و کاغذ کرمی قیمت بیشتری نسبت به سفید دارد.

نوع صحافی

همانطور که در موارد بالا اشاره کردیم. سررسید‌ها می‌توانند در مدل‌های مختلفی صحافی شوند. مدل تک دوخت، فنری ویرگول چسبی و کلاسوری. اگر می‌خواهید یک سررسید با کیفیت تهیه کنید که بعد از مدت برگ‌های آن جدا نشود بهترین نوع صحافی که بیشترین دوام را دارد صحافی تک دوخت است.

اشتباهات انتخاب سررسید

اشتباهات انتخاب سررسید به شرح زیر هستند:

سفارش دادن در دقیقه 90، یک اشتباه بزرگ در انتخاب سرررسید

خیلی از سازمان ‏ها برگزیدن سررسید مورد نظرشان را برای ماه‏ های آخر قرار می ‏دهند. تعجب برانگیز است که بسیاری از شرکت ‏‏‌های بزرگ و تخصصی‏ هم همین رویکرد را دارند. عقب انداختن سفارش سررسید به چند علت اسیب زاست.

  1. در ایام پایان سال یعنی از اواسط بهمن تا آخر اسفند صنف هایی که در قسمت تولید سررسید کار می کنند بسیار پرکار و شلوغ هستند. یعنی در خیلی از مواقع کارگران صحافی و جلدسازی و چاپخانه‏‌ها مجبورند که روزانه بیش از 12 ساعت فعالیت کنند. این بحث امکان دارد باعث کم شدن کیفیت بازخورد اخر شود و حتی اعمال فعالیت هایی با جزئیات بیشتر انجام نشود.
    فعالیتی که در آبان و آذر ماه در 20 روزه انجام می شود در بهمن و اسفند به 30-40 روز وقت نیاز دارد.
  2. افرادی که سفارش سررسیدشان را به تاخیر می اندازند ‏ یک باره متوجه این موضوع خواهند شد که فرستادن سررسیدها برای مخاطبانشان خیلی دیر شده است و این برای آن ها و تیم تهیه و تدارک نیز کاملا استرس زا خواهد بود.
  3. شرایط استفاده از تخفیفات ویژه را از دست میدهند.

امضا نکردن قرارداد مکتوب در سفارشات سررسید

بیستن قرارداد به طور نوشتاری، روشن و کامل به نفع طرفین است چرا که با استفاده از  قرارداد سوء تفاهم‌‏‌ها ‏بسیار کم می‌شود. اگر قادر هستید قرارداد نوشتاری را امضاء کنید، همه مواردی که ‏سبب ایجاد نگرانی‌اند مثل وقت تحویل، شیوه بسته ‏‌بندی را در آن بیاورید. همین طور حتماً توضیح کاملی از کیفیتی که مد نظر دارید را در قرار مکتوب کنید.

7 اشتباه بزرگ در انتخاب سررسید و تقویم

واسطه‌ های مشکل آفرین در تهیه سررسید

خیلی از فروشندگان سررسید، خود سازنده ان نیستند. در بعضی مواقع بیشتر از یک نفر است. بودن واسطه‌ها همیشه هم بد نیست؛ اما واسطه ‏‌ها به چند علت ‏ سبب مشکل می‌شوند:

۱. نقل و انتقال نیاز‏‌ها، ‌ایده‌ها و مواردی که شما در نظر دارید با وجود واسطه‏‌ها ‏مشکل دار می‌شود.
۲. بودن واسطه‏‌ها باعث بالا رفتن هزینه می‌شود. اما اگر که واسطه‏‌ها قادر باشند نقش ‏اسان شدن خود را به خوبی انجام دهند، این قیمت بیشتر توجیه می‌شود.

وقفه‏‌های بی جهت در طراحی سررسید

خیلی مواقع اتفاق افتاده که جهت به دست آوردن یک لوگوی ساده یا طرح صفحات رنگی، یک هفته منتظر بمانید. این بحث از آن دست مواردی است که بی علت و به سهولت باعث عقب افتادن تحویل سفارش خواهد شد که برای طرفین ناراحت‌کننده است.

 تشخیص مرغوبیت جنس سررسید

طراحی سررسید با اینکه بسیار ساده به نظر می رسد، ‏سختی های خودش را دارد. با تاسف بسیاری از فروشندگان از این ‏ابهامات سوء استفاده می‏‌کنند؛ مطلوب است جهت آن که از این راه فریب نخورید داده های لازم جهت برگزیدن سررسید را بدست آورید. داده هایی که در بردارنده سایز و اندازه سررسید و سالنامه، انواع صحافی سررسید و سالنامه و جلد مناسب سررسید و سالنامه می‌باشد. با ورود به صفحه طراحی تقویم، سررسید و سالنامه با انواع مدل ها و محصولات افراگرافیک آشنا شوید.

نکات مهم انتخاب سر رسید

صفحات رنگی زیبا در میان فصل‏‌ها

بعضی میل‏ دارند جهت آن که سررسیدشان منحصر به فرد دیده شود، صفحات رنگی زیبایی یا حتی تبلیغات رنگی‏‌شان را در بین هر فصل سال بگذارند؛ برای سررسید‌های که صحافی‏شان ته ‏‌دوخت است این بحث می‌‏‌تواند سبب کم شدن کیفیت صحافی گردد.
شرح این مسئله به آشنایی با مسائل تخصصی نیاز دارد. ضمنا اعمال این فعالیت با دستگاه‌ها شدنی نیست، پس در سفارش ‏‌های عظیم بسیار سخت خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که در سررسید‌های فنری برای این امر مشکلی نیست. توصیه می‌کنیم که صفحات رنگی را در آغاز و یا در آخر سررسید قرار دهید.

پیچیدگی فراوان = مشکلات فراوان

برای مشتریانی که تعداد سفارش‌‏شان خیلی بالا است. انتخاب موارد سخت و پیچیده، سختی های زیادی را به دنبال دارد. مشکلاتی مانند طولانی شدن کار و کم شدن کیفیت. موارد پیچیده، مواردی است که ماشین آلات نتوانند ان را انجام دهند و نیروی انسانی وظیفه انجام آن را به عهده دارند.  مثلا چسباندن پلاک بر سررسید از این دسته است.

نتیجه گیری

همانطور که در مطالب بالا گفتیم، سررسیدها براساس روزشمار و ماه شمار تولید میشود که هرکدام ویژگیهای مختلفی دارند. ممکن است جنس جلد چرمی سلفونی و… داشته باشند. همچنین از کاغذ کرمی یا سفید در ان استفاده کنند. همچنین در ابعاد مختلف و مدل‌های صحافی متفاوت تولید شوند. با سفارش سررسید در شرکت افرا گرافیگ چاپ سررسید مورد نظرتان را با کیفیت بالا انجام دهید و به موقع آن را تحویل بگیرید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *