چاپ

راهنمای طراحی و چاپ سربرگ، اصول طراحی و چاپ سربرگ کدام است؟

نکات طراحی و چاپ سربرگ

تفاوت بزرگی بین دریافت یک نامه اداری بر روی کاغذ سفید معمولی و دریافت آن بر روی سربرگی با طراحی زیبا وجود دارد. سربرگ، یک فرصت بازاریابی مهم به شمار می‌رود، فرصتی برای تعامل مخاطب با برند فراهم می‌کند و جدا از هر چیز دیگری، به کلمات موجود در صفحه اعتبار و هویت می‌بخشد. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم به اصول طراحی و چاپ سربرگ بپردازیم.

طراحی سربرگ حرفه ای یک چالش منحصر به فرد محسوب می‌شود. گاهی اوقات، طرح سربرگ شما اولین تعاملی است که مشتری با شرکتتان برقرار می‌کند، به همین دلیل می‌توان از سربرگ برای نشان دادن هویت برند استفاده کرد. هنگام طراحی سربرگ، سعی کنید جزئیات را در جای درست قرار دهید و در عین حال، سربرگی بسازید که چشم‌نواز و به یاد ماندنی باشد. در ادامه با مهم‌ترین نکات طراحی و چاپ سربرگ آشنا خواهیم شد.

سربرگ چیست؟

یک نامه اداری است که دارای طرح‌های گرافیکی و لوگوی مختص آن شرکت و یا سازمان به همراه نام آدرس و شماره‌های تماس است. در بیشتر مواقع این اطلاعات در بالای برگه قرار می‌گیرد، زیر استاندارد و سربرگ‌ها به این صورت است. گاهی سربرگ‌های وجود دارند که نوشته‌ها در پایین صفحه هستند. سربرگ‌ها اهمیت بسیاری دارد به دلیل این که علاوه بر استفاده از آن در نامه‌نگاری‌های اداری توسط اشخاص حقوقی و حقیقی یک تبلیغ کوچک و کم هزینه هم با اثرگذاری بالا می‌تواند باشد. سربرگ در کنار پاکت نامه لیبل هولوگرام و کارت ویزیت هویت یک سازمان را تشکیل می‌دهد. برای مشاهده قیمت ها و توضیحات مربوط به چاپ دیجیتال سربرگ و پاکت بر روی لینک درج شده کلیک کنید.

سربرگ چیست؟

مهمترین نکات طراحی و چاپ سربرگ

1- سربرگ را ساده طراحی کنید

یکی از مهم‌ترین اصول طراحی سربرگ اثربخش این است که طرح آن را تا حد امکان ساده نگه دارید. به خاطر داشته باشید که سربرگ یک واسطه برای انتقال پیام است. سربرگ شما باید ظاهر خوبی داشته باشد و حس خوبی به مخاطب بدهد، اما همچنین باید به گونه‌ای طراحی شود که جای کافی برای چاپ یا نوشتن پیام مورد نظر را در اختیار نویسنده قرار دهد.

می‌توانید از طرح خود برای به نمایش گذاشتن محتوا استفاده کنید، اما نباید طرح به قدری پیچیده باشد که تمام حواس مخاطب را به خود جلب کند. یک راه خوب برای ارزیابی طرحتان این است که از خود بپرسید آیا محتوا و طرح سربرگ در جلب توجه خواننده با هم در رقابت هستند یا خیر. اگر پاسختان مثبت بود، بهتر است طرح را ساده‌تر سازید.

2- از نرم‌افزار مناسب استفاده کنید

برخی مواقع استفاده از فتوشاپ به عنوان ابزار طراحی منطقی به نظر می‌رسد و طراحی سربرگ با استفاده از فتوشاپ امکان‌پذیر است، اما ابزارهای بسیار مناسب‌تری برای این کار در دسترس هستند.

در صدر لیست بهترین ابزارها برای طراحی سربرگ، ایلاستریتور (Illustrator) و ایندیزاین (InDesign) قرار دارند. هر دوی این نرم‌افزارها دارای ابزارهای طراحی تایپوگرافی عالی و وکتوری هستند که ترسیم عناصر ساده و تغییر مکان آن‌ها را آسان‌تر می‌سازد.

اما اگر فقط فتوشاپ در دسترس شماست، به خاطر داشته باشید که یکی از اصول طراحی و چاپ سربرگ این است که آثار هنری برای چاپ باید با رزولوشن 300 dpi تولید شوند. اگر سربرگ‌های خود را به صورت تجاری چاپ می‌کنید، باید حاشیه پرتی آن‌ها را در نظر بگیرید. برای تعیین حاشیه پرتی می‌توانید با چاپخانه مشورت کنید.

نکات طراحی و چاپ سربرگ

3- رعایت سلسله‌مراتب اطلاعات؛ یکی از اصول طراحی و چاپ سربرگ

تقریباً مانند هر زمینه دیگری از طراحی، مهم‌ترین هدف از طراحی سربرگ، انتقال اطلاعات مهم به شکلی اثربخش است. معمولاً مهم‌ترین اطلاعاتی که برای انتقال به مخاطب نیاز دارید این است که چه کسی نامه را می‌نویسد (شرکت یا فرد مسئول). پس از آن، آدرس، شماره تلفن یا آدرس ایمیل نویسنده در اولویت قرار می‌گیرند؛ اما آن‌ها به اندازه نام شرکت مهم نیستند.

اطلاعات مهمی که باید در سربرگ چاپ شوند را جمع‌آوری کرده و بر اساس این، سلسله‌مراتب سربرگ را طراحی کنید. اطلاعات کلیدی باید به طور واضح در دسترس قرار گیرند، در حالی که اطلاعات دارای اولویت کمتر را می‌توان از نظر اندازه کاهش داده و در قسمتی که کمتر در معرض دید است قرار داد.

4- جزئیات مناسب را انتخاب کنید

همیشه لازم نیست که تمام جزئیات روی سربرگ درج شوند. در نظر بگیرید که چه کسی از آن استفاده خواهد کرد. اگر به طور خاص برای منشی مدیرعامل است و همیشه فقط توسط او استفاده می‌شود، شاید منطقی باشد که شماره مستقیم دفتر منشی در آن قرار گیرد. اگر سربرگ عمومی‌تر است و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شود، می‌توانید یک شماره عمومی‌تر را در آن قرار دهید.

طراحی سربرگ

ممکن است الزامات قانونی خاصی برای درج اطلاعات وجود داشته باشد، برای مثال شماره ثبت برای نهادهایی مانند مؤسسات خیریه؛ اما فراتر از این الزامات، در نظر بگیرید که چه اطلاعاتی واقعا ضروری هستند و جزئیات مناسب را برای طراحی سربرگ انتخاب کنید.

5- سربرگ باید در رسانه‌های مختلف قابل استفاده باشد

قبلاً سربرگ‌ها منحصراً برای چاپ حرفه‌ای طراحی می‌شدند. پس از طراحی و چاپ در چاپخانه، محتوا در اداره یا شرکت روی آن‌ها تایپ یا پرینت می‌شد؛ اما در عصر دیجیتال امروزی، کاغذ به یک کالای گران‌بها تبدیل شده است و بسیاری از سربرگ‌ها در اداره با پرینتر ساده و مستقیماً در قالب Word یا موارد مشابه چاپ می‌شوند.

پیش از طراحی سربرگ، باید بدانید که طرح شما چه کاربردی خواهد داشت و چگونه به چاپ خواهد رسید. برای مثال، با توجه به اینکه پرینتر ساده اداری طرح‌ها را تا لبه کاغذ چاپ نمی‌کند، طراحی حاشیه پرتی در سربرگ بی‌فایده است. در چنین شرایطی، طبق اصول طراحی و چاپ سربرگ، حاشیه پرتی را کمتر در نظر بگیرید و از به کار بردن رنگ‌های بسیار روشن که ممکن است توسط پرینترهای اداری به خوبی چاپ نشوند، اجتناب کنید.

۶- سربرگ باید نشان‌دهنده هویت برند باشد

هنگام طراحی سربرگ، سعی کنید هویت برند شرکت را به خوبی در آن نشان دهید. این کار فقط مربوط به قرار دادن لوگو در بالای سربرگ نیست، بلکه شامل انتخاب پالت رنگ، فونت(ها)، تصاویر و موارد دیگر می‌شود. اگر لوگوی شما دارای فضای منفی است، مطمئن شوید که این فضا را در سربرگ خالی می‌گذارید. علاوه بر این، بسیار مهم است که از فونت صحیح استفاده کنید. اگر فونت شرکتی یک فونت خشک و رسمی باشد، نباید یک فونت بچگانه و بامزه را در سربرگ آن به کار ببرید.

طراحی و چاپ سربرگ

۷- به سربرگ جلوه‌های ویژه اضافه کنید

اگر سربرگ را برای چاپ راهی چاپخانه می‌کنید، در نظر داشته باشید که چه جلوه‌های ویژه‌ای را می‌توانید به کار ببرید تا طرحتان درخشندگی بیشتری پیدا کند. یک راه ساده برای افزایش جذابیت سربرگ، چاپ رنگ ثابت در پشت آن و چاپ UV نقطه‌ای در برخی از نقاط سربرگ است. این نقاط، نور را به شکلی متفاوت از بخش‌های ساده سربرگ منعکس خواهند کرد. این یک راه مقرون به صرفه اما چشمگیر برای افزایش جذابیت بصری طرح است. سایر جلوه‌های ویژه قابل استفاده عبارتند از استفاده از پرینتر تخصصی برای چاپ لترپرس (نقوش برجسته)، طلاکوبی و برش دایکات.

۸- از رنگ‌ها کم استفاده کنید

این یکی از اصول طراحی و چاپ سربرگ است که تقریباً برای طراحی هر چیز دیگری صدق می‌کند. رنگ یک راه عالی برای جلب توجه مخاطب به قسمت‌های خاصی از طرح است. نه تنها می‌تواند یک بخش را برجسته کند، بلکه می‌تواند ایده‌ها و احساسات خاص را به اشتراک بگذارد، تداعی‌هایی در ذهن مخاطب ایجاد کند و البته هویت برند را نشان دهد. رنگ ابزار بسیار قدرتمندی است که می‌تواند باعث موفقیت یا شکست طرحتان شود. از رنگ به مقدار کم استفاده کنید و از تأثیری که بر سربرگ می‌گذارد نهایت استفاده را ببرید.

اصول طراحی و چاپ سربرگ

سخن پایانی

در این راهنمای طراحی و چاپ سربرگ به نکات طراحی و چاپ این سند اداری پرداختیم. سربرگ به همراه کارت ویزیت و پاکت نامه، یکی از مهم‌ترین موارد در ست اداری هر شرکت و اداره‌ای به شمار می‌رود. با استفاده از نکات ذکرشده در این مقاله، در نظر داشتن هویت برند و پیامی که قرار است روی سربرگ نوشته شود و انتقال پیدا کند، می‌توانید یک اثر جذاب و خلاقانه طراحی کنید.

البته همانطور که از گذشته گفته‌اند، بهتر است کار را به کاردان سپرد. اگر در طراحی سربرگ مشکل دارید، می‌توانید طراحی و چاپ ست اداری خود را به افراگرافیک بسپارید. این شرکت با داشتن تیمی متشکل از متخصصان چاپ و طراحی گرافیک، می‌تواند بهترین سربرگ را برای شرکت شما طراحی و چاپ کند.

 

 

 

 

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *