چاپ

تعریف لیبل و انواع آن + معرفی چند تکنیک چاپ لیبل

انواع لیبل

این روزها نیاز به تبلیغات و بسته‌بندی جذاب برای همه کسب‌وکارها احساس می‌شود. این موضوع زمانی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که در یک بازار مشترک چندین رقیب، یک کالا را عرضه می‌کنند. اینجاست که بسته‌بندی متفاوت می‌تواند میان این کالاها تمایز ایجاد کند. استفاده از انواع لیبل یکی از راه‌هایی است که می‌توان برای ایجاد طراحی متفاوت روی بسته‌بندی‌ها به کار برد.

اگر کمی دقت کنید، لیبل‌ها را روی همه کالاهایی که خریداری کرده‌اید، مشاهده خواهید کرد. لیبل‌ها، یکی از نتایج پیشرفت صنعت چاپ هستند و این روزها به دلیل کارایی و ویژگی‌های مثبتی که دارند، بسیار محبوب و پرطرف‌دار شده‌اند. از آن جایی‌که لیبل‌ها محبوبیت زیادی دارند، بهتر است در مورد کاربرد لیبل و نحوه چاپ آن اطلاعاتی داشته باشید.

لیبل چیست؟

هر کالایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، دارای برچسب‌های بسیار ظریفی است که با آن‌ها را نام لیبل می‌شناسیم. عموماً روی لیبل‌ها اطلاعاتی مانند نام محصول، نام برند، تاریخ تولید، مواد سازنده، شرایط نگهداری و اطلاعاتی این‌چنینی چاپ می‌شوند. بر خلاف تگ‌ها که با نخ از کالا آویزان می‌شوند، انواع لیبل روی محصولات می‌چسبانند.

تکنیک چاپ لیبل

برای اولین‌بار لیبل‌‌ها از سال 1930 استفاده شدند و هدف اصلی به ‌کاربردن آن‌ها، سرعت بخشیدن و سهولت در امر خریدوفروش کالاها بوده است. از سال 1930 تا به امروز، کاربرد لیبل‌ها بسیار گسترده‌تر شده و با پیشرفت صنعت چاپ، لیبل‌ها هم بسیار بهینه‌تر شده‌اند.

انواع لیبل

روزبه‌روز لیبل‌ها در بازارهای جهانی محبوب‌تر شدند. دلیل استفاده گسترده از لیبل‌ها امکان درج همزمان اطلاعات کالا و تبلیغات برند است. پیدایش روش‌های چاپ جدید و همین‌طور کاغذ‌هایی با جنس‌های متفاوت باعث شد تا امروزه شاهد انواع لیبل‌ها باشیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه انواع لیبل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لیبل کاغذی

از جمله انواع لیبل‌هایی که کاربرد گسترده دارند، می‌توان به نوع کاغذی اشاره کرد. این محصول را در حالت‌های مات، گلاسه یا نیمه گلاسه چاپ می‌شود. بعضی از این لیبل‌ها دارای چسب هستند و برخی به‌صورت معمولی چاپ می‌شوند. نکته مهم در مورد نوع کاغذی این است که در مقابل رطوبت و آلودگی آسیب‌پذیر خواهد بود. به همین منظور عموماً در موقعیت‌هایی استفاده می‌شوند که کالا در محیطی به دور از رطوبت و آلودگی باشد. در یک نتیجه‌گیری کلی می‌توان گفت، لیبل کاغذی عمر مفید چندان طولانی ندارد.

لیبل حرارتی

اگر بخواهید اطلاعات کالا تنها برای چند روز ماندگاری داشته باشند، بهتر است از نوع حرارتی استفاده کنید. این لیبل بدون استفاده از ریبون‌های رنگی و تنها با کمک حرارت هد دستگاه، چاپ می‌شوند. به همین دلیل هم عمر نوشته‌ها و طرح‌هایی که روی آن چاپ می‌شوند، بسیار کوتاه و در حد چند روز خواهد بود. برای مثال در کافه‌ها، رستوران‌ها یا حتی آزمایشگاه‌ها که نیاز به لیبل‌گذاری نمونه‌ها و مواد غذایی است، لیبل حرارتی بهترین گزینه خواهد بود.

انواع لیبل

لیبل شفاف

انواع دیگر لیبل پس از چاپ تنها از یک سمت قابل رویت خواهند بود، اما لیبل شفاف را حتی پس از چاپ هم می‌توان از هر دو سمت مشاهده کرد. لیبل‌هایی که روی شیشه اتومبیل یا شیشه فروشگاه‌ها نصب می‌شوند، عموماً از این نوع هستند.

لیبل PVC

این نوع لیبل همان‌طور که از نامش پیداست، از جنس پی‌وی‌سی تولید می‌شود و حالت پلاستیکی دارد. لیبل پی‌وی‌سی در دو نوع مات و براق عرضه می‌شود و ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. برای مثال، این لیبل از نظر استقامت کششی بسیار عملکرد خوبی دارد و می‌تواند تا دمای 80 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. به‌علاوه که این محصول در برابر نور آفتاب و عوامل آسیب‌زننده محیطی مانند گردوغبار، کاملاً مقاوم خواهد بود. طول عمر بالای این لیبل باعث شده تا عمدتاً در لوازم‌خانگی، خودروها یا داروها از آن استفاده شود.

لیبل متال

این لیبل‌ها عموماً به رنگ نقره‌ای هستند و برای تولیدشان از نوعی آلیاژ فلزی استفاده می‌شود. این نوع مقاومت بالایی در برابر کشش، گردوغبار، اشعه UV و تغییرات دمایی دارد. لیبل متال، قابلیت چسبندگی خود را در بازه دمایی -40 تا +220 درجه سانتی‌گراد حفظ می‌کند و همین موضوع باعث شده تا کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته باشد.

انواع دیگر لیبل

مواردی که تا اینجا مورد بررسی قرار گرفتند، بخشی از انواع لیبل هستند. لیبل اموال، پشت متال، وید، سکوریتی، تایوک، پارچه‌ای و امنیتی را می‌توان از جمله انواع دیگر لیبل‌ها دانست که هر یک برای شرایط خاصی مناسب هستند.

چاپ لیبل

نکات مهم در چاپ لیبل

طراحی و چاپ لیبل چندان کار سختی نیست، اما نیاز به کمی تجربه و دانش در این زمینه دارد. همچنین باید نکات خاصی را مدنظر داشته باشید که به چاپ هر چه‌بهتر لیبل‌ها کمک می‌کنند. خوشبختانه با کمک راهنمای چاپ لیبل می‌توانید همه این نکات را در اختیار داشته باشید.

  • ابعاد و اندازه لیبل باید مطابق با محصولی باشد که می‌خواهید لیبل روی آن نصب شود. هر چه محصول کوچک‌تر باشد، شما هم به لیبل کوچک‌تری نیاز خواهید داشت و این موضوع در بازخورد مشتریان تأثیر زیادی دارد.
  • لیبل‌های انواع مختلفی دارند که از نظر ماندگاری و وضوح چاپ با هم متفاوت هستند. برای انتخاب یکی از آن‌ها باید به محصول و شرایط استفاده از آن توجه کنید.
  • جوهر و تکنیک چاپ لیبل در ماندگاری آن تأثیر زیادی دارد و برای خرید یا طراحی لیبل باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • اطلاعاتی که روی لیبل چاپ می‌شوند، باید به‌اندازه کافی گویا و البته به‌دور از اضافه‌کاری باشند.
  • از رنگ‌ها و طرح‌هایی استفاده کنید که با لوگو و برند شما همخوانی داشته باشند.

تکنیک‌های چاپ لیبل

همان‌طور که می‌دانید این روزها تکنیک‌های بسیار متنوعی برای چاپ روی لیبل وجود دارد. عموماً کسانی که به دنبال لیبل هستند، با این چالش مواجه خواهند بود که کدام تکنیک چاپ را باید انتخاب کنند که کارایی بیش‌تری برایشان داشته باشد؟

برای این منظور 3 روش محبوب و البته بسیار پربازده وجود دارد که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

چاپ فلکسو گرافی

در این روش برای چاپ نوشته و طرح‌ها روی لیبل، از صفحات انعطاف‌پذیری استفاده می‌شود که دارای سطحی برجسته هستند. سطح برجسته این صفحات که همان طرح و نوشته‌ها هستند، با آغشته شدن به جوهر، روی لیبل قرار می‌گیرند و پروسه چاپ انجام می‌شود. اساس کار این روش بسیار ساده و البته کاربردی است. این روش مزایا زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت چاپ روی سطوح مختلف یا قیمت مقرون‌به‌صرفه اشاره کرد.

چاپ فلکسو گرافی یکی از تکنیک‌های چاپ لیبل است.

چاپ اسکرین

در ادامه راهنمای چاپ لیبل به تکنیک چاپ اسکرین می‌رسیم که این روزها در حال محبوب شدن است. اساس کار در این تکنیک چاپ کمی پیچیده‌تر از چاپ فلکسوگرافی خواهد بود، اما نتیجه نهایی در چاپ اسکرین، کیفیت و وضوح بسیار بالایی دارد. لیبل تولید شده در این روش چاپ در مقابل رطوبت و ساییدگی مقاومت بسیار بالایی دارد. به‌این‌ترتیب این لیبل طول عمر بالایی خواهد داشت و موارد مصرف گسترده‌تری دارد.

چاپ دیجیتال

ساده‌ترین و البته سریع‌ترین روش چاپ لیبل، تکنیک چاپ دیجیتال است. در این روش طرح و متن با استفاده از برنامه‌های طراحی مانند Adobe illustrator آماده شده و این طرح مستقیماً به دستگاه چاپ داده می‌شود. انواع لیبل را با استفاده از این تکنیک می‌توان چاپ کرد.

عوامل مؤثر در چاپ لیبل

برای این که بتوانید لیبل مناسب برای محصولات خود انتخاب کنید، علاوه‌بر نکات و اصول چاپ، باید به موضوعات دیگری هم توجه داشته باشید. این پارامترها در واقع تعیین می‌کنند که باید از چه نوع تکنیک، جوهر یا کاغذی برای چاپ لیبل استفاده کنید. برای مثال، برخی دولت‌ها قوانین خاصی برای لیبل‌های مورد استفاده روی کالاهای مختلف دارند و در زمان تهیه لیبل باید در مورد این قوانین اطلاعات کسب کنید.

پارامتر دیگری که در چاپ لیبل مؤثر است، میزان دوام و ماندگاری محصول در بازار خرید فروش و صادرات آن خواهد بود. عواملی که در چاپ انواع لیبل مؤثر هستند، بسیار گسترده و متنوع خواهند بود و یکی از مهم‌ترین آن‌ها میزان مصرف انرژی چاپگرهایی است که برای این منظور استفاده می‌شوند.

عوامل مؤثر در چاپ لیبل

جمع‌بندی

دقت کنید که لیبل‌ها امروزه یکی از بهترین روش‌های تبلیغاتی هستند و اگر بتوانید به شکل بهینه از آن‌ها استفاده کنید، قطعاً بازدهی خوبی را شاهد خواهید بود. سعی کنید در ابتدای کار از طراحی‌ها حرفه‌ای استفاده کنید. از طرفی اگر بتوانید هر لیبل را با تیراژ بالاتر چاپ کنید، هزینه‌های نهایی برای شما پایین‌تر خواهد آمد. در نهایت هم باید بگوییم که نیازی به نگرانی در مورد چاپ انواع لیبل نخواهید داشت؛ چرا که با کمک افراگرافیگ به تنوع بی‌نظیری از طراحی‌های زیبای لیبل و روش‌های چاپ متفاوت آن دسترسی خواهید داشت.

برای افزایش آگاهی در این زمینه پیشنهاد می کنیم مقاله چاپ لیبل شیشه ای چیست و چه کاربردی دارد را مطالعه نمایید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *